ÚPREKAPS UDELIL POKUTU 8 000 € ZA TELEMARKETING! - Dôsledky pre spoločnosti vykonávajúce priamy marketing.

Bc. Michaela Mojtová1. 7. 2025

Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb v rozhodnutí zo dňa 4.12.2024 uložil spoločnosti PARADIGMA, s.r.o. pokutu 8 000 EUR za porušenie povinností pri telemarketingu. Rozhodnutie jasne demonštruje, aké riziká hrozia spoločnostiam pri realizácii priameho marketingu prostredníctvom telefonických volaní.

Spoločnosť vykonávala priamy marketing s ponukou poistných produktov (MetLife Europe d.a.c.), pričom:

  • volaním dňa 14. júla 2023 na telefónne číslo oznamovateľa č. 2 sa dopustila porušenia § 116 ods. 8 zákona č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách (ďalej len "ZEK"). Toto volanie sa uskutočnilo bez získania predchádzajúceho súhlasu oznamovateľa a napriek tomu, že jeho telefónne číslo bolo účinne zaregistrované v zozname pre zamedzenie nevyžiadaných marketingových volaní a

  • pri vykonávaní priameho marketingu prostredníctvom volania dňa 14. júla 2023 na telefónne číslo oznamovateľa č. 2 a dňa 24. júla 2023 na telefónne číslo oznamovateľa č. 1, spoločnosť použila telefónne číslo 02321179782, a nepoužila číslo identifikované národným cieľovým kódom pre tento účel v číslovacom pláne (konkrétne predvoľbu 0888) čím porušila § 116 ods. 12 ZEK

PARADIGMA tvrdila, že:

  • volala klientom Slovak Telekom, ktorí dali súhlas aj pre tretie osoby,
  • išlo o marketing pre MetLife na základe zmluvy,
  • čísla preveruje hromadne raz mesačne, takže zápis do zoznamu mohol byť neskôr

Úrad tieto argumenty odmietol, pretože:

  • nepredložila dôkaz o novom súhlase po zápise čísla do zoznamu,
  • ani o tom, že ide o marketing „vlastných podobných služieb“ (poistenie ≠ telekomunikačné služby)

Spoločnosť má povinnosti:

  • kontrolovať zoznam na zamedzenie marketingových hovorov, podľa § 116 ods. 8 ZEK je zakázané kontaktovať účastníka, ktorý si svoje telefónne číslo uviedol v tomto zozname – výnimku možno uplatniť len vtedy, ak dal nový súhlas po zápise čísla alebo výslovne odvolal námietku
  • používať čísla s predvoľbou 0888 pri marketingových volaniach, podľa § 116 ods. 12 ZEK musí spoločnosť pri telemarketingu používať čísla identifikované na tento účel v číslovacom pláne, čo definuje Vyhláška Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb č. 286/2022 Z. z. o národnom číslovacom pláne v § 18 ods. 14 – konkrétne predvoľbu 0888
  • uchovávať dôkazy o súhlase alebo oprávnení na volanie ak chce firma volať osobám zapísaným v zozname, musí vedieť preukázať platný súhlas získaný po poslednej aktualizácii zoznamu – súhlas udelený v minulosti nestačí. Táto povinnosť vyplýva z kombinácie § 116 ods. 3 až 8 ZEK
  • dodržiavať objektívnu zodpovednosť podľa výkladu úradu zodpovedá firma bez ohľadu na úmysel či systém nastavenia kontroly čísel – nestačí kontrolovať databázu raz mesačne

Uložená pokuta vo výške 8 000 EUR je jasným signálom, že nedodržiavanie pravidiel pri telemarketingu nebude tolerované. Prípad spoločnosti PARADIGMA, s.r.o. poukazuje na dôležitosť aktívnej kontroly súhlasov a správneho používania čísel pri telefonickom marketingu.

Naša advokátska kancelária pre Vás pravidelne sleduje nielen legislatívne zmeny, ale poskytuje Vám náhľad aj do rozhodujúcej praxe jednotlivých úradov a súdov. Máte záujem o viac takýchto príspevkov? Sledujte nás na sociálnych sieťach a nenechajte si ujsť žiadne zaujímavé rozhodnutie!

Kľúčové slova: telemarketingmarketingcompliancerobinsonovzoznamGDPRochranasúkromiacasealert