Zabezpečenie webových stránok pre zdravotne postihnutých. Nová povinnosť prevádzkovateľov služieb?
Od 28. júna 2025 sa dostáva do účinnosti zákon č. 351/2022 Z. z. o prístupnosti výrobkov a služieb pre osoby so zdravotným postihnutím a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „Zákon“), ktorým Slovenská republika transponuje Smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/882 zo 17. apríla 2019 o požiadavkách na prístupnosť výrobkov a služieb (ďalej len „Európsky akt o prístupnosti“ alebo „EAA“).
Cieľom Zákona je harmonizovať pravidlá a odstrániť bariéry, ktorým čelia osoby so zrakovým, sluchovým, motorickým, či kognitívnym postihnutím, ale aj ďalšie skupiny s funkčnými obmedzeniami – napríklad seniori.
I. Koho sa týkajú nové povinnosti a ak ých služieb sa dotýka?
Zákon je navrhnutý tak, aby pokrýval široké spektrum subjektov a služieb. Detailne definuje, koho sa nové povinnosti týkajú. Avšak aj z tohto širokého spektra existujú výnimky.
Zákon priamo ustanovuje, že medzi kľúčové sektory a služby, ktoré musia plniť povinnosti vyplývajúce zo Zákona patria:
- Dopravné služby: Sem spadajú služby leteckej, autobusovej, železničnej a vodnej osobnej dopravy. Konkrétne sa to týka ich webových sídel, mobilných aplikácií, elektronických lístkov a služieb elektronického predaja lístkov. Ďalej sa to vzťahuje na poskytovanie informácií o dopravných službách v reálnom čase, vrátane informácií zobrazovaných na interaktívnych obrazovkách umiestnených na území SR, a služieb poskytovaných prostredníctvom interaktívnych samoobslužných terminálov (s výnimkou tých, ktoré sú integrované do vozidiel, lietadiel, lodí a železničných vozidiel).
- Finančné služby: Zákon sa vzťahuje na široké spektrum finančných služieb poskytovaných spotrebiteľom, ako sú zmluvy o úvere, investičné služby, platobné služby, služby viazané na platobný účet a elektronické peniaze. To zahŕňa napríklad online bankovníctvo a mobilné bankovníctvo.
- Elektronické knihy a špecializovaný softvér: Sem patria digitálne súbory predstavujúce elektronické verzie kníh, ku ktorým možno pristupovať, pohybovať sa v nich, čítať a používať ich, ako aj špecializovaný softvér vrátane mobilných aplikácií určených na prístup k takýmto súborom (s výnimkou softvéru elektronickej čítačky).
- Služby informačnej spoločnosti: Táto kategória je obzvlášť široká a má rozsiahly dopad. Zahŕňa služby poskytované online, či už za poplatok alebo zdarma, a súvisiace s elektronickým obchodom, komerčnou komunikáciou a elektronickými transakciami. To znamená, že zákon sa dotýka e-shopov, online rezervačných platforiem, poskytovateľov digitálneho obsahu či online trhoviská, pokiaľ nespadajú pod výnimku pre mikropodniky. Rozsiahla definícia naznačuje, že takmer každý podnik s online prítomnosťou zameranou na spotrebiteľa bude musieť vykonať dôkladné posúdenie prístupnosti svojich webových stránok.
II. Na koho sa nové povinnosti nevzťahujú?
Každé pravidlo má svoje výnimky a to platí aj v tomto prípade. Medzi takéto výnimky spadajú:
Mikropodniky: Zákon sa nevzťahuje na služby poskytované mikropodnikom. Definícia mikropodniku je stanovená ako spoločnosť s menej ako 10 zamestnancami a ročným obratom nepresahujúcim 2 000 000 EUR. Hoci táto výnimka poskytuje značnú úľavu pre najmenšie podniky, pre rastúce malé a stredné podniky vytvára prahový efekt. Akonáhle podnik prekročí buď počet zamestnancov, alebo hranicu obratu, okamžite podlieha novým požiadavkám.
Niektoré dopravné služby: Výnimku majú služby poskytované v rámci mestskej, prímestskej a regionálnej dopravy, pokiaľ ide o webové sídla, mobilné aplikácie, elektronické lístky a informácie v reálnom čase.
III. Špecifický obsah webových sídiel a mobilných aplikácií:
- Online mapy a služby mapovania, ak sú kľúčové informácie poskytované prístupným digitálnym spôsobom pre mapy určené na navigáciu.
- Obsah, ktorý nebol vytvorený alebo financovaný poskytovateľom služby, alebo subjektom nachádzajúcim sa mimo kontroly poskytovateľa služby.
Prechodné ustanovenia: Tieto ustanovenia poskytujú určitú dobu na adaptáciu, avšak nie sú dôvodom na ignorovanie zákona:
- Na službu poskytovanú na základe zmluvy uzatvorenej do 28. júna 2025 sa požiadavky na prístupnosť nevzťahujú do skončenia doby platnosti tejto zmluvy, najdlhšie však do 28. júna 2030.
- Vopred zaznamenané médiá založené na čase uverejnené pred 28. júnom 2025.
- Formáty kancelárskych súborov uverejnené pred 28. júnom 2025.
- Webové sídla a mobilné aplikácie, ktoré sa považujú za archívy, ak obsahujú len obsah, ktorý nie je aktualizovaný alebo editovaný po 28. júni 2025.
IV. Prečo bola potreba zaviesť takúto právnu úpravu?
Digitálne technológie sú dnes súčasťou každodenného života – od nakupovania, cez komunikáciu, až po prístup k verejným službám. Zákon o prístupnosti vznikol preto, aby sa nikto necítil byť z tohto sveta vylúčený. Jeho cieľom je odstrániť bariéry, ktoré bránia ľuďom so zdravotným znevýhodnením plnohodnotne využívať internet a digitálne služby.
Zavedenie zákona má aj hlboký spoločenský význam. Podľa štatistík žije na Slovensku viac ako 337 000 osôb so zdravotným postihnutím a vyše 932 000 ľudí nad 65 rokov. Práve títo ľudia najčastejšie čelia prekážkam pri používaní webov a aplikácií. Prístupnosť im dáva rovnakú šancu zapojiť sa do každodenného života – bez závislosti od pomoci iných.
Netreba však zabúdať, že prístupný digitálny obsah pomáha každému. Či už ide o seniora, človeka s dočasným zranením, rodiča s dieťaťom na rukách alebo používateľa v zlom osvetlení. Prístupnosť znamená lepšiu použiteľnosť – a to je výhoda pre všetkých.
V. Čo musíte dodržiavať? Aké sú vaše povinnosti?
WCAG – ZÁKLADNÉ PRINCÍPY PRÍSTUPNÉHO WEBU
Jedným zo základných štandardov ktoré musíte dodržiavať sú Štandardy prístupnosti WCAG 2.1/2.2 AA (Web Content Accessibility Guidelines). Tento štandard definujú, čo musí digitálny obsah spĺňať, aby bol prístupný pre všetkých používateľov vrátane osôb so zdravotným postihnutím. Zameriavajú sa na štyri základné princípy:
- Vnímateľnosť (Perceivable): Informácie a komponenty používateľského rozhrania musia byť prezentované spôsobmi, ktoré môžu používatelia vnímať (napr. alternatívny text pre obrázky, titulky pre videá, dostatočný kontrast farieb);
- Ovládateľnosť (Operable): Komponenty používateľského rozhrania a navigácia musia byť ovládateľné, čo zabezpečuje, že používatelia môžu interagovať so všetkými ovládacími prvkami a interaktívnymi prvkami (napr. plná podpora klávesnicovej navigácie, viditeľné indikátory zamerania);
- Zrozumiteľnosť (Understandable): Informácie a ovládanie používateľského rozhrania musia byť zrozumiteľné (napr. jasné a konzistentné štruktúry, predvídateľné správanie);
- Robustnosť (Robust): Obsah je navrhnutý tak, aby fungoval v rôznych technológiách vrátane súčasných aj budúcich asistenčných nástrojov. (napr. použitie sémantického HTML, ARIA atribúty).
Dodržiavanie WCAG na úrovni AA je v súčasnosti považované za štandard prístupného dizajnu pre verejný aj súkromný sektor. Je zároveň najistejším spôsobom, ako predísť právnym problémom či pokutám.
EN 301 549 – ZÁVÄZNÝ RÁMEC PRÍSTUPNOSTI PRE CELÝ IKT EKOSYSTÉM
Na rozdiel od WCAG, ktoré sa sústreďujú primárne na webový obsah, norma EN 301 549:2021 (Požiadavky na prístupnosť produktov a služieb IKT ) (ďalej len: „EN 301 549“) poskytuje komplexný rámec technických požiadaviek pre široké spektrum digitálnych produktov a služieb vrátane softvéru, hardvéru, mobilných aplikácií, elektronických dokumentov, hlasových služieb, ako aj zariadení, ako sú bankomaty či samoobslužné kiosky.
EN 301 549 rozširuje povinnosti aj na softvér, mobilné aplikácie, PDF súbory, hlasové ovládanie, multimédiá, či dokonca fyzick é zariadenia, ako sú bankomaty či informačné kiosky.
Zásadné požiadavky podľa EN 301 549 zahŕňajú napríklad:
- Zabezpečenie funkčnosti bez zraku alebo sluchu – zariadenie alebo softvér musí byť ovládateľný aj bez vizuálnych alebo zvukových podnetov.
- Kompatibilitu s asistenčnými technológiami – aplikácie a rozhrania musia umožniť prácu so screen-readermi, braillovými displejmi či hlasovým ovládaním.
- Prístupnosť multimédií – audiovizuálny obsah musí obsahovať titulky, zvukový popis, prepisy a byť synchronizovaný.
- Dostupné elektronické dokumenty – dokumenty (napr. PDF, Word) musia byť štruktúrované, označené nadpismi, alternatívami k obrázkom a prístupné čítačkami.
- Ovládanie aj bez myši alebo dotyku – musí byť možné ovládať systém pomocou klávesnice alebo hlasovo.
- Upozornenia na chyby a ich zrozumiteľnosť – používateľ musí dostať spätnú väzbu, ak sa pomýli (napr. pri vypĺňaní formulára).
- Zrozumiteľný jazyk a obsah – texty musia byť čitateľné, jednoznačné a v prípade potreby doplnené vysvetlivkami.
EAA – POŽIADAVKY NA PRÍSTUPNOSŤ PRE VÝROBKY A SLUŽBY
Príloha č. I smernice (EÚ) 2019/882 uvádza záväzné funkčné požiadavky na prístupnosť, ktoré musia spĺňať všetky dotknuté výrobky a služby. Medzi tieto požiadavky patrí napríklad:
- Vnímateľnosť informácií – informácie musia byť poskytované prostredníctvom viacerých zmyslových kanálov (napr. vizuálne aj zvukovo), ak je to možné.
- Ovládateľnosť používateľského rozhrania – rozhranie nesmie byť závislé len od jednej formy ovládania (napr. iba myšou).
- Zrozumiteľnosť – obsah, jazyk a navigácia musia byť jasné, konzistentné a ľahko zrozumiteľné.
- Kompatibilita s asistenčnými technológiami – systémy musia byť navrhnuté tak, aby mohli fungovať s pomocnými zariadeniami ako sú screen-readery alebo braillove displeje.
- Zamedzenie rizika spustenia fotosenzitívnej reakcie – vizuálne efekty, ako sú záblesky, rýchle preblikávanie alebo blikajúce animácie, nesmú spôsobiť nežiaducu neurologickú reakciu (napr. fotosenzitívny epileptický záchvat)
- Predlženie časového limitu – ak je využívaný časový limit na vykonanie úkonov je nutné aby bolo možné ho predlžiť...
Tieto požiadavky sa týkajú napríklad webových stránok, mobilných aplikácií, e knih, e shopov, samoobslužných terminálov, bankových služieb či rezervačných systémov. V prípade, že poskytovateľ zabezpečí splnenie týchto všeobecných zásad, považuje sa za súladného s požiadavkami smernice (tzv. presumption of conformity).
Príloha II smernice (EÚ) 2019/882– usmernenia a odporúčané riešenia
Smernica obsahuje aj prílohu č. II, ktorá ponúka nezáväzné, ale praktické príklady možných riešení, ktoré môžu pomôcť pri napĺňaní požiadaviek z prílohy I. Ide napríklad o odporúčania na používanie titulkov pri videách, implementáciu hlasového výstupu, doplnenie hmatových prvkov na tlačidlá, zvýšenie kontrastu či zväčšenie textu.
POVINNOSTI POSKYTOVATEĽA SLUŽBY (§ 6 zákona č. 351/2022 Z. z.)
- Zabezpečiť prístupnosť: Služba musí byť navrhnutá a poskytovaná v súlade s požiadavkami prístupnosti.
- Sprístupniť informácie: Poskytovateľ musí verejne informovať o tom, ako služba spĺňa požiadavky, a to v dostupných formátoch, vrátane vyhlásenia o prístupnosti.
- Zaviesť postupy: Je potrebné nastaviť procesy, ktoré zabezpečia súlad aj pri zmenách služby alebo predpisov.
- Oznamovacia povinnosť: Ak služba nie je v súlade, je potrebné informovať Slovenskú obchodnú inšpekciu a uviesť dôvody a prijaté opatrenia.
- Nápravné opatrenia: Nesúlad musí byť odstránený najneskôr do jedného roka od oznámenia opatrení.
- Poskytnúť súčinnosť: Na požiadanie je nutné poskytnúť dokumentáciu a spolupracovať pri kontrole.
VI. Dohľad a sankcie
Slovenská obchodná inšpekcia bude vykonávať pravidelný dohľad nad plnením požiadaviek zákona č. 351/2022 Z. z. (§ 8–9). V prípade zistenia porušenia môže uložiť pokutu od 200 € až do 3 % obratu za predchádzajúce účtovné obdobie alebo neposkytnutie vyhlásenia o prístupnosti, a až do 30 000 € za nepreukázanie dokumentácie či nespoluprácu pri kontrole (§ 10). Okrem finančnej sankcie hrozí organizáciám aj vážne reputačné riziko, strata dôvery zákazníkov a obmedzený prístup k verejným zákazkám vrátane projektov financovaných z fondov EÚ.
VII. Záver
Zákon č. 351/2022 Z. z. o prístupnosti výrobkov a služieb pre osoby so zdravotným postihnutím, ktorý nadobúda účinnosť 28. júna 2025, predstavuje zásadnú zmenu v digitálnom prostredí Slovenskej republiky. Je to priama transpozícia Európskeho aktu o prístupnosti, čo podčiarkuje jeho význam v rámci širšieho úsilia EÚ o digitálnu inklúziu a rovnosť príležitostí pre všetkých občanov.
Táto legislatíva mení prístup k digitálnej prístupnosti z dobrovoľného aspektu na právne záväznú povinnosť pre široké spektrum poskytovateľov služieb, najmä v oblastiach dopravy, financií, elektronických kníh a, čo je kľúčové, služieb informačnej spoločnosti, kam spadajú aj e-shopy. Hoci existujú výnimky pre mikropodniky a prechodné ustanovenia pre starší obsah a zmluvy, je dôležité tieto výnimky chápať ako obmedzené časové okná na adaptáciu, nie ako dôvod na odkladanie potrebných zmien.
Okrem právnej povinnosti prináša implementácia prístupnosti aj významné obchodné výhody. Rozširuje cieľové publikum, zlepšuje SEO, posilňuje reputáciu značky a znižuje právne riziká. V kontexte harmonizovaného európskeho trhu sa prístupnosť stáva nielen konkurenčnou výhodou, ale aj nevyhnutnou podmienkou pre udržateľné podnikanie a dôveryhodnosť na trhu.
Kľúčové slova: prístupnosť webových stránokzdravotné postihnutie a digitálne službydigitálna inklúziapovinnosti prevádzkovateľov webov